Byliner aus den USA versuchte, mit Longform-Journalismus Geld zu machen. Jetzt scheint das Unternehmen am Ende zu sein. Laura Hazard Owen analysiert bei GigaOm die Gründe.
Es hat ganz gut angefangen mit Byliner, denn Investoren konnten gewonnen werden, ein konkretes Geschäftsmodell wurde formuliert:
„The San Francisco-based company raised $1 million in seed funding and raised an undisclosed amount of further funds from investors like Avalon Ventures and Freestyle Capital. It seems that, for those investors, Byliner’s original strategy of selling individual e-singles wasn’t enough, and the company over time began to focus on a subscription model: Byliner Plus, which for $5.99 a month would give users unlimited access to Byliner’s original stories and other exclusive content. (In addition, Byliner continued to sell its works as individual e-singles for a couple of dollars apiece, through Amazon, Apple and other ebook retailers.)“
Doch das hat alles nichts geholfen, die potenziellen Kunden haben nicht gekauft:
„Ultimately, the problem might be one of unrealistic expectations — both the unrealistic expectations that VCs had for Byliner, and unrealistic expectations of authors about how much money they could make.
(…)
That doesn’t necessarily mean such a model can’t work — it just means the expectations have to be different. And by “different,” I primarily mean “lower.”“
Die Konkurrenz sei einfach zu groß, die vergleichbare Inhalte anbietet – und zwar kostenlos.
Owen vergleicht Byliner mit The Atavist. Letztere verkaufen auch lange Geschichten, die Umsätze werden aber mit dem Vertrieb der dahinterliegenden Software gemacht.
Abschlusssatz bei GigaOm:
„There’s not enough demand, and there’s too much competition.“